FOLLOW

13 March 2015

TOLONG JANGAN BUANG ROTI LEBIHAN BENTO YERRR...

Hai koranggg...

Cik Nad nak citer sikit pasal roti bento...
Kalau korang pernah shape roti comel2 untuk buat bento anak, mesti ko akan dapat sisa2 roti kan...
Betul tak???
Kalau cam Cik Nad ni...
Buat bento untuk 3 org anak...
Haizzz...boleh tahan banyak jugak lebihan roti tauuu...
Sayang oiiii nak buang...
Lagipun tak baik membazir kannn...
Dosa tau!



Haaaa ni contohnya...
Buat roti panda chomellssss...



Dah tu mesti dapat baki sisa tepi roti camni kannn...
Ko buat apa yer dengan sisa roti ni...
Tolong jangan kata ko buang...
Tampaq tangan tu kanggg...
Amboiii sangat!!!

Korang pon tau kan...
Ada beberapa menu yang boleh dibuat guna sisa roti ni...
Jomsss la kita rajinkan diri skit...
Daripada dibuang roti tu...
Meh kita jadikan ia satu menu yg best....
Contohnya puding roti ker...
Boleh jugak buat minum petang kannn...
Ko nak resepi puding roti???
Dengan segala hormatnya sila la google...
Ngehhh...ngehhh...ngehhh...
Bersepah resepi puding roti kannn...

Kalau Cik Nad laaa...
Di samping puding roti...
Ai is suka buat jemput2 roti...
Kalau org utagha sebut cucoq roti...



Camni la rupa kejadian cucoq roti tu....
Chomelllsss tak weiii???
Heheh...
Budak2 sukaaa ni...
Makpak budak pon sukaaa...

Nak buatnya senang jer...
Tak payah nak ber resepi-resepi sangat...
Alaaa ko pon terror kannn...
Tapi takper laaa...
Meh Cik Nad share sikit caranya...
Kottt la ada yang otak tengah jam...
Boleh la dapat idea sikit...;)

koyak kecil roti...campur bawang yg didadu, udang, carrot didadu, daun sup, telur sebijik, garam, gula, rempah daging sikit...kalau nak pedas boleh letak serbuk cili atau cili dicincang...dah tu gaul sebati semuanya...campur air hingga jadi adunan seperti jemput2...kalau perlu campur 2-3 sudu tepung gandum...

Ni versi yang Cik Nad selalu buat...
Kalau nak tukar2 pon boleyyy...
Silalah derhaka resepi...
Asalkan tak membazir baki roti tu dah la...
Makan cicah sos cili besttttt!!!
Anak2 Cik Nad suka cicah mayones...
Pon boleyyyy...
Pastu cucuk2 la smarties kat lidi...
Deko2 sikit...
Dah settle satu menu...;)

9 comments:

  1. emm sedapnye cucoq roti tu .. hehe done jenjalan kat blog cik nad .. follow pun udoh juge :)

    ReplyDelete
  2. betul tu..tak elokk membazir...gud job dear!

    ReplyDelete
  3. wah,idea yang hebat.tak pernah terfikir pula.dulu selalu buat aiskrim goreng guna roti.tapi baki tepi-tepi tu makan gitu jer cicah milo.

    ReplyDelete
  4. selalu terbuang je tepi roti lepas nie boleh cuba buat cucuq roti plak la

    ReplyDelete
  5. Btul tu..membazir klu buang..klu simpan pastu jadikan agen pelekat nk buat meatball pun bole kan..

    ReplyDelete
  6. Bento tu somel.....hihiji....cucuq roti ni pernah buat tapi tak berkenan sangat...hahahaha

    ReplyDelete
  7. selalu gak buat macam tu.. kalau tak masukkan kat dalam bahan2 nak buat telur dadar jer, jadi tebal gituiii

    ReplyDelete

Komen anda amat Cik Nad hargai...tq...:)

Copyright to NADIAH HANUM
Designed by UMIESUEstudio 2015